Choroby kręgosłupa nie tylko te wrodzone dotykają z pokolenia na pokolenie coraz młodsze osoby. Część z nich jest na pewno wynikiem złej postawy oraz trybu życia. Najbardziej jednak skarżą się na problemy z kręgosłupem ludzie starsi.

Etiologia wad postawy

Tak po prawdzie to dużo wad postawy powstaje w wyniku braku wykształconych odpowiednich mięśni. Już w okresie niemowlęcym ważne jest dbanie o tworzenie ich.

Dzieciństwo

Na pewno wady powstają przy podpieraniu niesiedzącego dziecka poduszkami i inne tego typu wymuszone pozycje. Drugą kwestią jest raczkowanie. Dziecko musi raczkować, nie ważne, że podłoga nie jest odkażona, tych kilka bakterii mu nie zaszkodzi. Gdy zwiedza na czworaka kolejne pomieszczenia tworzą się w obrębie kręgosłupa zawiązki mięśni. Przy okazji prawidłowo formuje się jego krzywizna.

Dojrzewanie

W okresie późniejszym również ważny jest ruch. Dostosowany intensywnością do możliwości. Ale nie może to być nadal jednostajny. Czyli nie możemy ćwiczyć w tym wieku tylko jednej partii mięśni. Dobrze działa na całe ciało pływanie, a tak poza tym to można spędzać czas aktywnie na różne sposoby. Niestety, ale ciężkie plecaki, czy siedzenie na krzesłach większość czasu nie sprzyjają zdrowiu.

Dorosłość

Główną wadą dorosłości, która zaczyna się już wcześniej jest moda. Buty na wysokim obcasie zniekształcają nie tylko stopę, ale też odcinek lędźwiowy kręgosłupa. Tak samo przesilanie się siedząc w jednej pozycji wpływa destrukcyjnie na nasz kręgosłup. Fajnie na drobne bóle działa pływanie. Inny sport też jest wskazany.

Kiedy już dorobiliśmy się bólu kręgosłupa

A dokładniej ujmując skrzywienia kręgosłupa. Jedną z najczęściej występujących wad jest pogłębiona lordoza.

Pogłębiona lordoza kręgosłupa

Lordoza to jest normalne zakrzywienie kręgosłupa. Jednak pogłębiona lordoza to już jest choroba. Nieleczenie jej powoduje dolegliwości bólowe może nam też dokuczać wtedy choroba Baastrupa. Objawia się ostrym bólem kręgosłupa w odcinku lędźwiowym oraz wrażliwość na dotyk w tym miejscu, a także przy prostowaniu kręgosłupa.

Im szybciej tym lepiej

Jak tylko poczujemy dolegliwości ze strony naszego kręgosłupa, a nawet jeśli zaznaczają się wady postawy, należy jak najszybciej rozpocząć ćwiczenia korygujące. Zaczynamy zawsze od rozluźnienia odpowiednich partii mięśni, a potem wzmacniamy te osłabione.

Mocny kręgosłup to inwestycja w zdrowie na długie lata. Dlatego ważne jest nie tylko o dbanie swojej własnej postawy ale także o zwracanie uwagi na nasze dzieci już od maleńkości. Jak widać nawet proces raczkowania to nie tylko wstęp do nauki chodzenia.

One thought on “Jak wyprostować kręgosłup”

  1. Ja mam problem z kifozą, niestety ale nie udało mi się z nią wygrać, podejrzewam, że to wina mojego zapału, który jest trochę słomiany. Ale obiecałem żonie, że zacznę ćwiczyć z nim.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.