Media i celebryci promują odżywki i suplementy diety dla sportowców – suplementy białkowe, kreatyna, spalacze tłuszczu, BCAA – warto sprawdzić po co powinni sięgać początkujący.

Czym są suplementy i w jakim celu się je stosuje?

Suplementy to środki spożywcze. Zaskoczeni? Część z Was z pewnością tak. Prawnie jednak są tym samym czym konwencjonalne jedzenie. W myśl ustawy mają wspierać skomponowanie urozmaiconej i zdrowej diety. Oczywiście – mogą być one skoncentrowanym źródłem poszczególnych składników odżywczych i regulacyjnych, jak m .in. witaminy i składniki mineralne, poszczególne makroskładniki, czy substancje o udokumentowanym działaniu prozdrowotnym i/lub prosportowym.

Ich stosowanie powinno zawsze być celowe – absolutnym nieporozumieniem jest sięganie po środki tego typu z myślą, że „nie zaszkodzą, a mogą pomóc” lub wybieranie środków dedykowanych aktywnym i osobom dbającym o racjonalne żywienie jako zastępnika zdrowej żywności. Nie bez powodu na każdym opakowaniu znajdziemy informację, iż suplement nie może być zastępnikiem, a jedynie uzupełnieniem diety.

Pobudek suplementacyjnych może być wiele, do najpowszechniejszych należą:

  • podążanie za rekomendacjami – każdy mieszkaniec Polski powinien sięgać po środki dostarczające witaminy D przez większość z roku, ciężarne powinny przyjmować jod, witaminę D, DHA i kwas foliowy, a w niektórych przypadkach także żelazo, weganie nie obędą się bez witaminy B12 etc.
  • chęć uzupełnienia występujących lub zapobieżenia wystąpienia niedoborów – pod warunkiem, że zrobiliście co w Waszej mocy przy komponowaniu jadłospisu opartego o konwencjonalne, niskoprzetworzone środki spożywcze – aminokwasy (w tym sławne BCAA), tworzone z nich białka, witaminy i minerały oraz inne substancje naprawdę występują w pożywieniu!
  • chęć poprawy wyników sportowych przez aktywnych fizycznie i sportowców

Czy warto w ogóle brać suplementy dla sportowców?

Jeżeli Twoja dieta jest prawidłowo skomponowana (samodzielnie lub przy wsparciu profesjonalisty – dietetyka), aktywność dobrana jest odpowiednio, a środki po które chcesz sięgać mają udokumentowaną skuteczność – naturalnie, może to być kolejna „cegiełka” do osiągnięcia upragnionej formy sportowej lub sukcesu w zawodach. Pamiętaj jednak, że to nie „magiczna pigułka” – suplementy zawierające podstawowe składniki żywności są dla organizmu tym samym co posiłek, typowe „ergogeniki” natomiast, mimo iż potęgują siłę mięśniową czy przyrost masy mięśniowej – działają dosyć subtelnie i „delikatnie” by nie doprowadzać do zaburzenia dynamicznej równowagi panującej w organizmie.

Kiedy sięgać po odżywki i suplementy diety dla sportowców?

Kieruj się prostymi zasadami:

  • po odżywki sięgamy dopiero gdy wyczerpaliśmy „żywieniowy” arsenał i nie mamy czego poprawiać lub poprawki są niemożliwe/mało możliwe
  • pierwszy dzień/tydzień/miesiąc treningów to naprawdę nie czas kiedy wymagasz odżywek 😉

Jakie suple dla początkującego atlety?

Podchodź do suplementacji minimalistycznie. Jeśli masz problem z wypełnieniem zapotrzebowania proteinowego nie szukaj magicznych rozwiązań – kup odżywkę białkową. Pamiętaj, że najdroższy izolat białka serwatkowego wcale nie musi być najlepszym białkiem, większości wystarczy WPC – koncentrat o zbliżonej zawartości białka i wyborze smaków, a zazwyczaj znacznie tańszy. Jeśli szukasz kreatyny – kup kreatynę a nie stack oparty o 30 substancji aktywnych. W ten sposób nie tylko oszczędzisz sporo grosza, ale także zaobserwujesz jak Twój organizm reaguje na konkretne dawki danej substancji, zmniejszysz też ryzyko natrafienia na zanieczyszczone suplementy – do tych najczęściej należą wieloskładnikowe przedtreningówki i spalacze tłuszczu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.