Jeśli planujesz rozpocząć sprzedaż swoich produktów w internecie z pewnością prędzej czy później zainteresuje cię fotografia produktowa. Bez dobrych zdjęć produktowych nie tylko nie zainteresujesz potencjalnego klienta ale prawdopodobnie wiele serwisów aukcyjnych nie wystawi twojej oferty. W tym artykule podpowiemy jak powinna wyglądać profesjonalna fotografia produktów. Pokażemy w jaki sposób spełnić podstawowe wytyczne, jakiego użyć sprzętu.

Jakie tło do fotografii produktowej wybrać?

Istnieje wiele materiałów, z których może być wykonane tło fotograficzne. Do najpopularniejszych i najlepszych zaliczamy na przykład tła winylowe, papierowe, kartonowe czy akrylowe. Zwróćmy uwagę aby materiał nie był podatny na zagniecenia gdyż to będzie wymagało dodatkowego retuszu graficznego podczas obróbki naszych zdjęć produktów.

Największe serwisy sprzedażowe wymagają aby zdjęcia produktowe były wykonane na idealnie białym tle. Aby mieć pewność, że algorytmy zaakceptują fotografię produktu jej tło powinno mieć wartości RGB równe 255, 255, 255 – jest to idealna biel w programie graficznym. Warto to sprawdzić nawet jeśli na pierwszy rzut oka na monitorze wydaje się nam, że zdjęcie jest na białym tle.

Światło w fotografii produktów

Często możemy spotkać się z poradami, w których mowa o wykorzystaniu naturalnego oświetlenia dziennego do zdjęć produktów. Nie jest to jednak najlepszy sposób jeśli zależy nam na dobrych i powtarzalnych efektach. Fotografia produktowa powinna być powtarzalna a tego nie da nam zmienne światło słoneczne. Dodatkowo fotografując produkty musimy mieć wpływ na kierunek, rodzaj i moc światła. Z tego powodu profesjonalna fotografia produktów wymaga użycia studyjnych lamp błyskowych oraz odpowiednich modyfikatorów światła.
Ile lamp będzie mi potrzebnych? To częste pytanie dla osób, które chcą wykonać swoje pierwsze zdjęcia produktowe. Tutaj więcej nie znaczy lepiej. Zwykle fotograf produktowy używa 2-3 lampy błyskowe. Dwie z nich oświetlają fotografowany produkt a trzecia służy do oświetlenia tła.

Zdjęcia produktowe – odpowiedni aparat

Aparat do fotografii produktowej wbrew pozorom nie jest najważniejszy. Duże znaczenie ma możliwość wymiany obiektywów. Z samych funkcji korpusu przydatne mogą być takie dodatki jak możliwość poglądu na ekranie komputera, bezpośrednio z aparatu lub odchylany ekran, który pomoże przy pracy nad skomplikowanymi ujęciami.
Obiektyw to w dużym uproszczeniu oczy naszego aparatu. Fotografia produktowa wymaga dobrania odpowiedniego obiektywu do produktu, który chcemy fotografować. W większości zdjęć produktów idealnie sprawdzą się obiektywy ze średniego zakresu ogniskowych. Im lepszej klasy obiektyw tym lepsza ostrość i szczegółowość naszych fotografii produktowych.

Fotografia produktowa – wskazówki

Jeśli zaopatrzyliśmy się już w niezbędny sprzęt, możemy przystąpić do wykonywania zdjęć produktowych. Każdy fotograf produktowy ma swój warsztat pracy. Jednak na początku zawsze zaczynamy od przygotowania produktu. Należy zadbać aby przedmiot, któremu wykonamy zdjęcia był starannie wyczyszczony. Ważne jest też aby na produkcie, któremu wykonamy zdjęcia produktowe nie było żadnych rysek ani uszkodzeń.
Kolejnym krokiem aby wykonać dobre fotografie produktowe powinno być staranne dobranie oświetlenia. Zwykle wystarczą nam dwie – trzy lampy fotograficzne. Zadbajmy aby produkt był oświetlony w całości, bez nadmiernych cieni. Jednocześnie warto ustawić źródło światła tak aby dobrze ukazać fakturę materiału z jakiego jest wykonany przedmiot.
Fotografia produktowa wymaga pewnego doświadczenia, które nabędziemy z czasem oraz kolejnymi przedmiotami, które zagoszczą przed naszym obiektywem. Jeśli nie czujemy się na siłach lub nie mamy czasu na naukę fotografii produktów warto pomyśleć o zleceniu pracy dla profesjonalnego fotografa produktowego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.