Artykuł partnera.

W dobie szybkiego rozwoju motoryzacji kierowcy nie wyobrażają sobie podróży autem bez systemu ABS, zwłaszcza w miesiącach zimowych. Nazwany z angielskiego Anti-Lock Breaking System jest częścią układu hamulcowego. Montowany jest on współcześnie w każdym samochodzie, ponieważ sprawia, że zagrożenie wpadnięcia w niepohamowany poślizg jest zminimalizowane. Jak dokładnie pracuje ten układ? Sprawdź, jak zbudowany jest ABS i dowiedz się więcej o swoim pojeździe.

Układ ABS — co to jest?

Powszechnie znany schemat ABS-u zbudowany jest w szczególności ze specjalnych modułów, które ograniczają prędkość obrotową wszystkich kół. Poza tym bardzo ważnym elementem są zawory zmniejszające ciśnienie w każdym obwodzie hamowania. Za prowadzenie czynników odpowiada komputer, który uruchamia cały system, biorąc pod uwagę aktualne obroty osi.

W czasie jazdy bez hamowania czujniki zbierają odczyt o szybkości auta. Układ wykorzystuje te obliczenia w momencie naciśnięcia pedału hamulca. ABS przeprowadza więc autodiagnozę nieprzerwanie. W związku z tym jest to istotny układ bezpieczeństwa w każdym aucie. W razie usterki włączy odpowiednią kontrolkę na desce rozdzielczej. Naprawy należy za każdym razem przeprowadzać od razu, gdyż hamulec bez wspomagania powoduje zagrożenie na jezdni.

Jak działa ABS?

Gdy koła pojazdu przestaje się obracać, następuje zanik kontroli. ABS to system, który zmniejsza prawdopodobieństwo takiego zajścia. Odtwarza on hamowanie impulsowe ze znacznie większą precyzją niż człowiek. Dzięki temu sterowność auta jest na odpowiednim poziomie. Mechanizm włącza się, gdy jedno z kół zacznie poruszać się wolniej od pozostałych. ABS obniża w tym momencie moc hamowania tylko określonego obwodu. Kiedy obroty z powrotem przyspieszają hamulce są mocniejsze.

Warto dowiedzieć się, że układ ABS nie wymaga specjalnej techniki hamowania. Schemat działania jest nadzwyczaj prosty. Wystarczy, że w trakcie gwałtownego hamowania przyciśnie się pedał hamulca do oporu. Nie powinno się puszczać go do całkowitego zatrzymania auta. Taka reakcja jest sygnałem dla systemu, który zagwarantuje większą kontrolę.

Plusy ABS — dlaczego jest tak ważny?

ABS umożliwia silne hamowanie w awaryjnym trybie bez ryzyka wpadnięcia w niekontrolowany poślizg. Jest to z całą pewnością najbardziej istotny atut tego dodatku, który sprawił, że wszystkie pojazdy są bezpieczniejsze. Obowiązek montowania układu ABS wprowadzono zarówno w naszym państwie, jak i w całej Unii Europejskiej. Oprócz obniżenia ryzyka zaniku sterowności auta komputer gwarantuje też:

  • skrócenie dystansu hamowania,
  • kontrolowanie prostego toru zwalniania,
  • zwiększenie sterowności pojazdu w trakcie nagłego zatrzymania.

Trzeba jednak pamiętać, że sam układ nie zagwarantuje pełnego bezpieczeństwa, jeśli kierowca nie będzie skoncentrowana. Szybka reakcja oraz właściwy stan techniczny auta to tak samo ważne czynniki. Zużyte bloczki hamulcowe lub inne elementy mogą wpłynąć szczególnie negatywnie na pracę układu ABS. W związku z tym nigdy nie można lekceważyć awarii i regularnie wymieniać części na nowe. Na portalu Auto-Set dowiesz się jeszcze więcej o swoim aucie i szczegółach jego eksploatacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.